De schaduw van Congo

>

Online is dood. De toekomst is aan print.

In de Morgen stond dit weekend een lang interview met Cornelis van den Berg over de boekhouding van zijn gratis Nederlandse krant 'De Pers'. 'Online is dood. De toekomst is aan print' was de provocerende kop. De Pers zou een mooie, degelijke, interessante krant zijn die voor niks in de bus valt. Toch is er een keerzijde aan de medaille. De Nederlandse krant maakt zoveel verlies dat alle concurrenten sinds dag één roepen dat De Pers geen lang leven beschoren zal zijn. Bedenker en uitgever Cornelis van den Berg heeft bij de eerste verjaardag van zijn troetelkind geen zin om te reageren, laat staan cijfers te geven, in een Nederlandse krant. Wel in een Vlaamse: 'We hebben het voorbije jaar 20 miljoen euro verloren. So what?' Cool enough. Met zijn oudbollige uitspraken heb ik het wel wat moeilijk. Neem nu deze:

"Op blogs lees je zelden meer dan: 'Ik ben tien en ik heb een kat'. De meeste mensen willen niet de hele dag geïnformeerd worden over wat er in de wereld gebeurt. Ze willen 's morgens een papieren krant waarin goede journalisten hen vertellen wat ze willen weten. Vervolgens ga je naar je werk en 's avonds wil je bij je kinderen zijn. Mensen zullen over twintig jaar nog altijd een papieren krant lezen. Met plezier. "

Wie kan er nog zonder zijn rss reader? Traditionele kranten zijn duur, statisch en log. Het traditionele dagblad zal het echter nog wel een tijdje uitzingen, maar enkel in aanvulling met de online informatie. Het niveau van de bibioblogs is de uitgever overigens duidelijk niet bekend, die schrijven over alles behalve hun kat ;-)

Bron : De Morgen 2008-03-28 Sectie : Media