De schaduw van Congo

>

Multimediale bloggers

Bekende bloggers in the picture. Het laatste boek dat ik recenseerde was het beruchte 'Petite Anglaise' van de Britse Catherine Sanderson, een Engelse die al een decennium in Parijs woont. Haar blog Petite Anglaise trekt elke dag duizenden lezers en de uitgevers stonden te trappelen om een romanversie uit te brengen. Het boek is voor elke blogger en bloglezer(es) een feest van herkenning. Ik post mijn recensie over dit grappige boek hier later nog.

Bloggers worden wel eens pseudo-journalisten genoemd (of is het andersom, journalisten als pseudo-bloggers?) In ieder geval is er een bekende blogster die onlangs de overstap naar de geschreven pers maakte. Blogster Kelly 'Lilith' Deriemaeker schopte het immers tot redactielid van boulevardweekblad 'Story'. Zij hield op www.talesfromthecrib.be al jaren een internetdagboek bij toen Storyman Thomas Siffer haar blog ontdekte via de Belgian Blogawards. Hij nam Deriemaeker aan om de vernieuwing van zijn wat oudbollige weekblad Story kracht bij te zetten.

Tenslotte zijn er de nog de bekende Vlaamse bloggers die ongewild bij een Coca Cola reclamecampagne betrokken werden. Coca-Cola gebruikte immers nietsvermoedende bekende bloggers als reclamekanaal via het real ray viral. De campagne in kwestie ontsproot aan het brein van het Antwerpse communicatiebureau Amphion. Het liet voor de deur van een aantal bekende bloggers graffiti spuiten en kreeg daarmee precies wat het wou: veel media-aandacht. Meer hierover bij collega bloggers Michel en Smetty. De adressen van de bloggers opsporen bleek een fluit van een centje. Privacy en internet is duidelijk een 'marriage made in hell'.