De schaduw van Congo

>

Tien jaar bibliothecarisschap

Maandag 31 maart leek een normale werkdag. Pas ’s avonds realiseerde ik mij dat ik precies tien jaar bibliothecarisschap van het KBIN kon gaan vieren. Op 1 april 1998 trad ik immers in dienst. Sinds die dag zijn aprilvissen ten huize Meese trouwens taboe. In die tien jaar heb ik veel mensen zien komen en gaan binnen de bibliotheek - documentatiedienst, een vlugge telling brengt mij op meer dan tien vertrekkers, bestaande uit natuurlijke afvloeiingen, pensioneringen en uiteraard ook enkele jobhoppers. Het fulltime - equivalent is in die tien jaar steeds maar achteruit gegaan. Automatisering noemen ze dit verschijnsel. Zelf bleef ik in die tien jaar ondanks een handvol externe aanbiedingen trouw op post. Uit loyaliteit en omdat ik dit als een ‘unfinished’ project beschouw. De bibliotheek-documentatiedienst klaarstomen voor de toekomst en verder professionaliseren, met onder meer een verhuis in 2011 is de doelstelling.

Wat viel er in die tien jaar nog op? Dat de serials crisis voor wetenschappelijke tijdschriften nog steeds hangende is, dankzij de sterke euro valt de schade dit jaar nog enigszins mee. Met in de slipstream de bloei van de open content repositories en de komst van google scholar.De voortdurende stijging van de verzendingskosten van onze Bulletins ook, onze ruim 800 actieve ruildossiers krijgen een steeds duurder prijskaartje. De talrijke digitaliseringsprojecten die in uitvoering zijn. De noodzaak aan conservering- en preserveringprogramma’s om ons papieren patrimonium te vrijwaren. Positief is dat er steeds meer netwerk en samenwerkingsverbanden geïnitieerd werden, met soepel draaiende gemeenschappelijke catalogi, die een win-win situatie creëren voor alle participerende bibliotheken. De tijd dat iedere (wetenschappelijke) bibliotheek een eiland was, en vooral zijn uniciteit op de voorgrond plaatste, is gelukkig voorbij. Begin 2008 traden we toe tot het Libisnetwerk, vorig jaar tot Antilope. Voorts participeren we in de gemeenschappelijke catalogus van federale bibliotheken, en onderzoeken we de mogelijkheid om aan te sluiten bij andere gemeenschappelijke projecten. Stilstaan is achteruitgaan.