De schaduw van Congo

>

"Twee meisjes" is beste Belgische song

Mijn favoriete novembersingle 'Love Is Colder Than Death' van het obscure Poésie noire was weer nergens te bekennen in de top '100 op een' van radio 1. De luisteraars hebben het zachtmoedige "Twee meisjes" van Raymond van het Groenwoud naar de 1e plaats gestemd in de 100 op 1, de lijst van beste Belgische songs. De 2e stek was opnieuw voor "Ne me quitte pas" van Jacques Brel. "Mia" van Gorky duikt weer de top 3 binnen. Van de doden niets dan goeds, het resulteerde in een mooie 10e plaats van Wannes Van de Velde met "Ik wil deze nacht in de straten verdwalen". En de eerste sneeuw gisteren zorgde voor opvallend veel stemmen voor het ontroerende "De eerste sneeuw" van Jan De Wilde. Nog op te merken dat er slechts weinig vrouwen in de top 100 vertegenwoordigd waren (15%) en dat Jacques Brel en dEUS de meeste noteringen telden.


DE TOP 10
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
1. Twee meisjes - Raymond van het Groenewoud
2. Ne me quitte pas - Jacques Brel
3. Mia - Gorky
4. Nothing really ends - dEUS
5. De fanfare van honger en dorst - Jan De Wilde
6. My heroics - Absynthe Minded
7. Tim - Wim De Craene
8. Les yeux de ma mère - Arno
9. Eerste sneeuw - Jan De Wilde
10. Ik wil deze nacht in de straten verdwalen - Wannes Van de Velde