De schaduw van Congo

>

The final countdown

Het uur van de waarheid nadert met rasse schreden. De 33ste editie van de Internationale Marathon van Parijs start op zondag 5 april om 8h45. Ik zal dus vroeg uit de veren moeten. Een nummer om mee te ontwaken heb ik al: Il est 5 heures Paris s'éveille van Jacques Dutronc.

Er komen 37.000 lopers aan de start, waarbij 17,5 % vrouwen en 94 verschillende nationaliteiten. Ruim 5ooo Engelsen en 1 023 Italianen nemen deel. Ter vergelijking: de eerste marathon in Parijs vond plaats in 1896 en telde 191 deelnemers. Hoeveel Belgen er nog deelnemen weet ik niet.

Het wordt mijn allereerste marathon, met een tijd onder de 3h30 zal ik al heel blij zijn. Het parcours , dwars door het hart van de stad, mag er in ieder geval zijn, van de Champs Elysées via l’Avenue Foch, langs la Place de la Concorde, la Rue de Rivoli, la Bastille, le Bois de Vincennes, les Quais de Seine, le Trocadéro et le Bois de Boulogne. Voor de 200 000 verwachte toeschouwers zal het ook feest zijn met 80 muzikale acts die de 42,195 km zullen opvrolijken. En nu maar hopen op dat fraaie lenteweer.