De schaduw van Congo

>

Kleine Fabel


'Kleine fabel', een wijze levensles van Franz Kafka, dateert uit de jaren '20 van de vorige eeuw. Het werd pas na de dood van Kafka voor het eerst gepubliceerd in Beim Bau der Chinesischen Mauer (1931). Tekenaar Vincent Stall maakte er in 2004 een mooie mini graphic novel die je hier integraal kan bekijken. Ook Peter Kuper maakte een stripversie, opgenomen in Give It Up!

'Ach', zei de muis, 'de wereld wordt iedere dag kleiner. Eerst was hij zo groot dat ik bang was. Ik liep verder en ik was blij dat ik eindelijk links en rechts in de verte muren zag, maar die lange muren lopen zo vlug naar elkaar toe, dat ik al in de laatste kamer ben en daar in de hoek staat de val, waar ik in loop.' 'Je moet alleen je koers veranderen', zei de kat en at haar op.

-Kleine fabel, Franz Kafka-