De schaduw van Congo

>

Stadsloop Gent 2011

Jong en oud, snel en traag, iedereen was op de afspraak op het St-Pietersplein voor de Stadsloop en ook ter nagedachtenis van de betreurde Gentse wielrenner  Wouter Weylandt. Meer dan 5000 rugnummers met 108 werden uitgedeeld met de tekst ‘Voor Wouter, voor altijd’ . Het zorgde voor een pakkend eerbetoon en koude rillingen. Memento mori vlak voor de start van een wedstrijd. Na het startschot telde enkel nog de finish halen, en liefst zo snel mogelijk. Het parcours (10,032 km) werd dit jaar in omgekeerde richting gelopen, dus eerst langs de Coupure richting Korenmarkt, en op het eind de lange lus langs de Visserij. De hele wedstrijd lang behield ik mijn tempo van 15km/u. Langs het water kwam de wind wat harder opzetten maar ik ging er alleen maar sneller van lopen. Km 9 liep ik in 03:45 en ook in de slotkilometer bergop – ‘vals plat’ noemde de speaker dat fijntjes - hield ik redelijk goed stand (4:10). Ik klokte af in exact 40:00 minuten (3:59/km), dat is ruim twee minuten sneller dan Knokke 10k veertien dagen geleden, en goed voor en 27ste plaats in mijn categorie. Het was toen weliswaar veel warmer maar het parcours was daar wel makkelijker te belopen. De officiële uitslagen staan op maandag in De Gentenaar en vanaf dinsdag op deze website.