De schaduw van Congo

>

Dwars door Mariakerke 2014


Vakantie en elke week een wedstrijd. Zo is het leven overzichtelijk. Vandaag was het de beurt aan Dwars door Mariakerke - Raversijde. Normaal is dat 1 lange ronde van 10 km, maar door werkzaamheden in het Provinciaal Park van Raversijde waren het nu drie ronden van 3,5 km met het duinenkerkje - waar James Ensor begraven ligt - als keerpunt. Liefst 330 lopers stonden aan de start achter de hoofdtribune van het Albertpark. Er stond wat wind maar de voorspelde buien bleven uit. Geen soloslim voor mij deze keer. Ik zat van in het begin in een goed groepje met Patrick Vanden Berghe en Hendrik Vandewaetere. Jens Ketels was er tijdens de eerste kilometers ook nog bij, maar moest helaas snel afhaken door zijn opspelende blessure. Patrick Vanden Berghe bleek de onwrikbare locomotief van ons groepje, tempovast tot aan de finish. Ik zat in tegenstelling tot de Schorreloop zes dagen eerder goed in mijn ritme en kon vlot volgen. Eindtijd 39'45". Na aankomst won ik ook nog een fles rode wijn. Eerst een fles water drinken, zei de dame er met een knipoog bij.  Heerlijk water was het, met in de neus aroma’s van braambessen, kers en cassis en in de eindsprint nog wat eiktoets. Ik zal nog een echte wijnkenner worden.