De schaduw van Congo

>

Damme Boekendorp



Een uitstapje naar boekendorp Damme is niet te versmaden: eerst wandel je tussen de schapen en de voorbij flitsende wielertoeristen, daarna kan je op de boekenmarkt of in een oud schoollokaaltje tussen oude boeken snuisteren. De Wet van Bob Den Uyl gaat niet altijd op. "Je vindt niet wat je zoekt, maar alleen dat wat je niet zoekt." Ik zocht nog enkele boeken van deze schrijver en vond er twee in antiquariaat: Een zwervend bestaan (1978) en De bloedende trein (1980). De prijs was aanvaardbaar, afdingen was niet nodig. Op een terrasje zag ik dat ze niet in bijster goede staat waren, wat mijn oorspronkelijke vreugde wat temperde. Zo heb ik nu wel 4 originele uitgaven van een van mijn favoriete Nederlandstalige auteurs in mijn collectie. Eerder vond ik al Gods wegen zijn duister en zelden aangenaam (1975) en Vreemde verschijnselen (1978) in antiquariaat. De hand van een boekenverzamelaar is gauw gevuld...