De schaduw van Congo

>

La dolce vita


"Ach, Milaan of Madrid, als 't maar Italië is ..." zei een Duitse profvoetballer ooit in een interview. Hij kon wel goed tegen een balletje trappen. De vakantie breekt bijna aan dus is het tijd voor enkele affiches van Zuiderse filmklassiekers met Louis de Funès en Bourvil. Beginnen doen we in de laars met La Dolce Vita (1960) van Federico Fellini. Ik zag deze film voor het eerst tijdens de filmcursus op een woensdagnamiddag aan de Universiteit van Gent en ik moet eerlijk bekennen dat ik halfweg in slaap viel. Ik heb het later goedgemaakt en me laten meeslepen door Fellini's portret van het decadente zoete leven van de beau monde in de jaren zestig. En zei ik al dat de fantastische Anita Ekberg meespeelt? De beroemde fontein scène kan je hier bekijken.