De schaduw van Congo

>

Nacht van Vlaanderen Marathon 2016


Sleeprunning. Photo credits: Nico Saevels.
Een vrijdagavond in juni, vele mensen staarden naar het EK Voetbal op grote schermen of goten zich vol op een festivalweide. De lopers en wanderaars trokken zich daar niks van aan en verzamelden naar goede traditie in Torhout voor de Nacht van Vlaanderen. Startnummer 135 had ik voor de marathon en ik wilde vooral niet te snel starten dit jaar. Het ging lange tijd goed, ook een regenbui kon me niet deren. Halfweg kwam ik in 1:33:28 min door. Vorig jaar kreeg ik in de Nacht een hongerklop en daarom liep ik nu voor het eerst met wat ze in het Engels een 'energy belt' noemen. Ik kon kiezen tussen energy gels met konfituur of chocolade smaak. Biefstuk-friet hadden ze helaas niet. EĆ©n keer uitgeprobeerd op training tijdens mijn langste duurloop en geen last gekregen van maag en darmen. Maar de condities waren toen helemaal anders. Toen liep ik 's namiddags in het zonnetje in een 'easy' tempo en nu was ik doorweekt en liep ik heel lange tijd behoorlijk snel. De combinatie met het drinken van koud water zorgde voor spijsverteringsproblemen. Buikkrampen en drie sanitaire stops kostten me veel tijd. Maar het goede nieuws was dat ik deze keer geen spierkrampen kreeg. Luid aangemoedigd finishte ik als 38ste in 3:16:38. Goed voor een 8ste plaats in mijn leeftijdscategorie. De organisatie was top en ook de solidariteit onder de marathonlopers was groot in het niemandsland na km 32. Het maakt van deze avondmarathon zo'n speciale wedstrijd.

Uitslagen Nacht van Vlaanderen 2016 via Chronorace