De schaduw van Congo

>

De avonturen van de familie Cruche

Le Soir Illustré nr. 509 (20.11.37). - Ill. Credits: Jean Dratz.

Een van de nevenverschijnselen van mijn beroep van bibliothecaris is dat ik meer en meer in het verleden leef. Mijn voorliefde voor oude boeken, stripalbums, tijdschriften en kranten leidt soms tot interessante ontdekkingen.  Bij het doorbladeren van  Le Soir Illustré van 20 november 1937 - met op de voorpagina Koning Léopold III die een bezoek brengt aan Koning George VI - zag ik op het middenblad een strip van 3 stroken getekend dorr Jean Dratz (1905-1967), tekenaar en schilder net al zijn vader Constant Dratz.  De titel van de strip was Les aventures de la famille Cruche. Wat me opviel in de kinderlijke, naïeve tekeningen was hoe goed het hondje op Bobbie uit Kuifje van Hergé geleek.  Maar aangezien Kuifje dit jaar zijn 90e verjaardag viert, moet het Hergé zijn die Dratz beïnvloed heeft. Het was in ieder geval het begin van een roemrijk hoofdstuk in de Belgische stripgeschiedenis en een antwoord op de Amerikaanse cartoons die tot dan furore maakten in de Belgische dagbladen. Later meer hierover.