Fietsen in stijl

City Cycle Chic FabricImage by Amsterdamize via Flickr

Fietsen in stijl of Cycle Chic is de nieuwste trend. Ik zal er volgende keer proberen aan denken, vooraleer ik ongeschoren en op mijn sloffen op mijn fiets spring om de ochtendkrant te halen. Een ontbijt zonder krant is op vakantiedagen immers not done. Leuke foto overigens op de frontpagina van Koningin Fabiola. Tijdens het militaire defilé haalde ze plots een appel tevoorschijn, een hilarisch antwoord op de persoon die in een dreigbrief had geschreven dat hij Fabiola zou doodschieten met een kruisboog. Jurgen Van den Broeck bewijst ondertussen in de Tour de France dat hij aardig een stukje bergop kan rijden, erg stijlvol ook. Maar ik dwaal af. Dat is overigens het leuke aan vakantiedagen: afdwalen en niet meer weten welke dag het is.

Ik wilde eigenlijk iets schrijven over
de nieuwe en mooie Engelstalige blog www.cyclechic.be van Bram Dousselaere en Stefan Vanthuyne. Cycle Chic is de benaming van samenhang tussen mode, stijl én stedelijk fietsen en is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu. Het kan als een uitloper van de Belgische fiets promotiecampagne 'Met Belgerinkel naar de Winkel' gezien worden. Er is niks hipper dezer dagen dan in maatpak of met rok en hakjes te fietsen op je oude fiets. Cycle Chic is voor alle leeftijden, zolang je het maar stijlvol doet. In de Europese wijk is het trouwens erg grappig om Europese ambtenaren te zien hijgen in hun driedelig pak of mantelpakje terwijl ze een helling opfietsen. Cycle chic is een trend die uit Kopenhagen komt overgewaaid. Initiatiefnemer was de Deense schrijver en fotograaf Mikael Colville-Andersen die op zijn blog foto's begon te verzamelen van stijlvol uitgedoste fietsers. Wil je ook bewijzen dat je stijlvol kan fietsen, dan kan je een foto opsturen naar info[a]cyclechic.be. Ik pas voorlopig, op mijn mountainbike zie ik er meer als een flandrien uit.