Allgäu Panorama Halbmarathon 2012

De Allgäu Panorama Halbmarathon was zonder twijfel de warmste wedstrijd die ik al gelopen heb. Om 10 uur 's ochtends was het al 29° C.  De start was om 9u15  in Sonthofen, de meest Zuidelijke stad van Duitsland. Ik nam als 10.000 meter-loper een snelle start en liep tot aan het keerpunt aan de Iller-Ursprung voordurend rond de dertigste positie. De eerste tien kilometer hadden we nog geregeld schaduwrijke passages in de bossen langs de rivier. Ik kende het parcours niet dus na elke bocht was het uitkijken en ook de afdalingen waren soms lastig. De steile beklimming van de Rubi en Schölanger Burg deed me naar adem happen. Mijn snelheid zakte naar 11 km/u en ook de hitte begon me parten te spelen. Aan de laatste bevoorradingspost (km 18.5) goot een behulpzame man met een gieter Eiskalte Wasser over me en dat hielp. De laatste kilometers geraakte ik weer in mijn ritme. Ik finishte als 44ste in 1u36:26, goed voor een 5de plaats in mijn categorie. Ik was de eerste Belg, niet moeilijk als enige Belg tussen allemaal Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers. Sterke lopers die 's ochtends voor het Muesli-ontbijt al een Alp op- en aflopen. Toen ik 's namiddags met het gezin naar het idyllische openlucht zwembad Moorbad stapte, moedigde ik onderweg een dame aan die nog aan de Ultra-Trail en Staffel bezig was, een wedstrijd van 66 km met ruim 3000 hoogtemeters. Ze was deels joggend, deels stappend aan de laatste vijftien kilometer bezig. De temperatuur was ondertussen al ver boven de dertig graden gestegen. Respect! Hoe hoger de bergen, hoe dapperder de mensen.