De schaduw van Congo

>

Mooiste Kinderboek Aller Tijden

Welk boek verdient de titel Mooiste Kinderboek Aller Tijden? Moeilijke vraag. Als kind las ik van alles en nog wat, veel avonturenboeken, zoals de Rode ridder - serie van Leopold Vermeiren, de Vijf (The Famous Five), de populaire kinderboeken van Enid Blyton over 4 kinderen en een hond. Ook de klassiekers uit de beroemde Heroica bibliotheek: Ivanhoe, Reis naar de maan, Moby Dick van Herman Melville gingen er als zoete koek in. Op school leerde ik de boeken van Jan Terlouw (Briefgeheim, Pjotr), Gie Laenen (nu niet meer zo politiek correct om op de schoollijsten te zetten) en uiteraard de onvolprezen Thea Beckman kennen. Mijn zus las op haar beurt de Lemniscaat adolescentenromans vol vroegrijpe problematiek, boeken die ik dan ook maar las. De wijsheid moet van ergens komen.

Naar aanleiding van de Jeugdboekenweek 2008 – met als thema Mooi – organiseren Stichting Lezen en het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken een grootscheepse verkiezing. Jong en oud, lezers en niet zo veel-lezers kunnen mee beslissen over wat nu het allermooiste kinderboek is. Tussen Driekoningen en Valentijn brachten meer dan 16.000 mensen hun stem uit tijdens een eerste stemronde. Tien boeken haalden de tweede stemronde. Die loopt tot 15 maart om 15 uur. Tot dan kan iedereen, opnieuw of voor het eerst, voor zijn favoriet stemmen op www.hetmooistekinderboek.be. Ik stemde voor Kruistocht in spijkerbroek / Thea Beckman / Lemniscaat, 1973, onlangs ook verfilmd als ik mij niet vergis. Alleen al die titel is prachtig.

Welk boek zich voortaan Het Mooiste Kinderboek Aller Tijden mag noemen, weten we op 16 maart 2008. Het Mooiste Kinderboek Aller Tijden is een initiatief van Stichting Lezen en VCOB in het kader van de Jeugdboekenweek 2008. Met steun van Cultuurnet en Ketnet.

Shortlist:

J.K. Rowling - Harry Potter en de Steen der Wijzen (De Harmonie)
Astrid Lindgren - Pippi Langkous (Ploegsma)
Annie M.G. Schmidt - Pluk van de Petteflet (Querido)
Annemie Berebrouckx - De oma van Jules (Leopold)
Geronimo Stilton - Fantasia (Baeckens Books)
Roald Dahl – Matilda (De Fontein)
Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek (Lemniscaat)
Brigitte Minne - Heksenfee (De Eenhoorn)
Roald Dahl - De GVR (De Fontein)
Geert De Kockere - Eefje Donkerblauw (De Eenhoorn)