De schaduw van Congo

>

Web 3.0: de nieuwe trends

Vergeet web 2.0, hier is al een nieuwe prachtige zeepbel. In het dagblad De Morgen een artikel over web 3.0 en al de voordelen van de de nieuwste generatie internetdiensten: geen internetbrowser meer, een huiscomputer die de spreekuren van uw huisarts bijhoudt zonder dat u daar expliciet om vraagt, en internetsites die zich schikken naar uw noden in plaats van omgekeerd. Met websites die ondertussen miljoenen onlineprofielen hebben verzameld (en, zoals MySpace en YouTube, ondertussen zijn verpatst aan klassieke mediamogols als News Corp. en Google) is de hype van 'social networking' ondertussen voorbij en zijn internetbedrijven op zoek naar iets nieuws. welke trends zullen de komende jaren echt de richting bepalen? Ronald Meus onderscheidt vier trends:

1. Widgets. De nood aan een afgesloten softwareprogramma om mee over het internet te surfen zal minder en minder pertinent worden, en de webbrowser zal op langere termijn zelfs helemaal verdwijnen. "De internetervaring zoals we die nu kennen, zal worden opgelost in het besturingssysteem van de computer", zegt gedelegeerd bestuurder Lorenz Bogaert van de cluster van sociale netwerksites Netlog, een van de succesverhalen van Web 2.0. "Op dit moment zijn het internet en de computer eigenlijk nog twee afzonderlijke systemen. Dat zal verdwijnen." Voorbeelden: 'widgets', of kleine programmaatjes die als een post-itblaadje op het bureaublad van de computer worden geplakt en die specifieke informatie (weerbericht, beurskoersen...) automatisch van het internet plukken.

2. Person-centric web. Net zoals de afstandsbediening in de jaren 70 de manier waarop er tv werd gekeken drastisch veranderde, kan nieuwe softwaretechnologie de macht over wat er op het net gebeurt in de handen van de consument schuiven. Die zal in de toekomst slechts één identiteit hebben waarmee hij over de sites surft, en waarin alle informatie staat die de eigenaars van die sites ooit over hem zullen krijgen.
Door de machtsverhouding te laten overhellen naar de gebruikers kunnen internetbedrijven die nog scherper segmenteren. Eerste voorbeelden: OpenID, een soort identiteitskaart voor surfers. Al 4.500 websites ondersteunen het systeem.

3. Domotica of 'pervasive' internet. Een internet dat overal is, echt overal, en dus niet alleen op uw pc en mobiele telefoon maar ook in uw kleren en in uw huis. Stel u een slaapkamerraam voor dat online de weersvoorspellingen checkt, zodat het zich automatisch kan sluiten als er zware regenval in de lucht hangt. Internetgebruik via de mobiele telefoon is de eerste stap en begint stilaan door te breken. De volgende stap is domotica: internettoepassingen die in alle elektronica in uw huis zitten ingebakken. Eerste voorbeelden: het Belgische domoticabedrijf fifthplay lanceerde gisteren nog zijn 'slimme woning', waarin specifieke diensten voor keuken, woonkamer, slaapkamer en badkamer op toekomstige internettoestellen kunnen worden geleverd. Voorlopig is het eerste product een beveiligingscamera, maar meer toepassingen volgen snel, zegt het bedrijf.

4. het 'semantische web' : concept begdacht door Tim Berners-Lee, de geestelijke vader van het internet, en is dus stokoud. Het komt er op neer dat websites, op programmeerniveau, meer en meer een eengemaakte 'taal' beginnen te krijgen, zodat ze dus zowel door machines als door mensen kunnen worden gelezen. Er is zowaar al een start-up bezig rond het semantische web: de website Twine.com suggereert u interessante nieuwigheden op het internet die steeds nauwer aansluiten bij uw wensen, omdat de achterliggende software u na elk gebruik beter leert kennen.

(Bron De Morgen 07.03.2008)