De schaduw van Congo

>

Altijd verder


Waar ik ben loop ik en waar ik loop ben ik.  Het autobiografische 'Altijd verder' van Dolf Jansen gelezen en af en toe hardop moeten lachen. Een feest van herkenning voor elke hardloper. 'Jongen, ben je wel helemaal goed bij je hoofd?' riep een automobilist de toen 15-jarige loper toe en dat is tenminste een vraag waar je over kan nadenken. Naar mij roepen ze na al die jaren nog altijd hetzelfde:  'Ze hebben hem al hoor'. Heel sporadisch ook wel eens een autorijder die om god weet welke reden 'Idioot' van achter zijn raampje roept. Alhoewel ik vanavond nog eens iets anders hoorde. Een jongen die tegen zijn vriendin zei dat die loper veel te hard gaat. Nou moe, van de weeromstuit begon ik wat sneller te lopen, het stille bos in, mijn vertrouwde habitat.
Dolf Jansen: Altijd verder (Bezige Bij, 2009) - e-book