Rain Patterns

Meteorologisch intermezzo:
Why does it always rain on me? - Om een of andere reden zijn de weergoden mij vaak ongunstig gezind. De dagen dat ik verlof neem regent het en als ik weer ga werken is er een plotselinge spectaculaire weersverbetering. Ik las in mijn dagblad over een meteorologische studie in Duitsland waarin Dominique Bäumer en Bernhard Vogel aantonen dat de temperatuur, wolken en neerslag overal een weekritme volgen. Meer dan vijftien jaar lang analyseerden ze weergegevens van twaalf Duitse weerstations. De temperaturen bereiken in het midden van de week een hoogtepunt. Op zaterdag is het het koudst. Ook regent het het meest in het weekend. De grootste kans op een wolkenloze dag is op dinsdag, de zon schijnt dan gemiddeld een kwartier langer dan op zaterdag. Ook in België is dinsdag vaak de mooiste dag van de week. Dat wisten ze in 1969 klaarblijkelijk ook al. Ik zal er bij mijn verlofplanning voortaan rekening mee houden.