Nomofobie voor beginners

Neurotische stadsmensen kunnen er nog een fobie bij krijgen, de nomofobie, of de ‘no mobile phobia’; De vrees om onbereikbaar te zijn omdat je je mobiel niet kunt gebruiken. Zelf heb ik daar geen last van, maar volgens een Britse studie wordt ruim 53% van de mobielbellende Britten panisch wanneer de mobiele telefoon vergeten wordt, uit moet staan of niet opgeladen is. Onbereikbaarheid is een nachtmerrie geworden, de blackberry het ideaal. Ook zonder kiesschijf draait de wereld blijkbaar door. Met enige weemoed denk ik terug aan de openingsregels van de bundel Misantropie voor gevorderden van L.H. Wiener (1982):

"Ook ik heb telefoon. Ik zou, als ik daartoe lust voelde, een nummer kunnen draaien en met een persoon contact zoeken. Het hoeft niet, maar het kan wel."

Meer over de nomofobie: bekentenis van een nomofoob @ Via.nl

Misantropie voor gevorderden. LH Wiener · 1982
Paperback | B. Bakker ISBN10: 9060199146 | ISBN13: 9789060199145