78-45-16-33

78-45-16-33 of de toerentallen van de pop. Ik weet niet of ik er trots op moet zijn maar de eerste single die ik ooit kocht was 'When the lady smiles' van Golden Earring. Hilary Clinton gebruikte deze song onlangs in haar campagne en echt veel succes bracht het haar blijkbaar niet. De eerste lp's die ik kocht waren best-of compilities van Kim Wilde (nu gardener voor de BBC) en Madness. Die liefde voor popmuziek en vinyl en singles in het bijzonder is er nog steeds. En er zijn schrijvers die deze liefde voor de popcultuur prachtig verwoorden, denk aan High Fidelity van Nick Hornby of bij ons de recensies en verhalen van de veel te vroeg overleden Marc Mijleman . Citaat: "Rock 'n roll is een pijnstiller. Je hebt er ook een naald voor nodig maar het kan geen kwaad".

Per toeval kocht ik vorig weekend in de ramsj voor 6.99 euro het het fraai uitgegeven 'De toerentallen van de pop, 78-45-16-33'. De auteur Cor Gout is neerlandicus, filosoof, auteur en zanger/tekstschrijver van de band Trespassers W. Die band is mij onbekend, ik ken wel een groep genaamd Trespassers William, Calfornische en zeer lethargische aandoende droompop. Over popmuziek en popcultuur schreef Gout eerder in bladen als Vinyl, Trespassers W, Forum, Kiosk, Opscene, De Groene Amsterdammer, Gonzo Circus, Fake en Het Platenblad. 'De toerentallen van de pop, 78-45-16-33' is compilatie van dagboekfragmenten over zijn liefde voor vinyl en de pioneer days of pop. Met bijdragen over Jacques Brel, Veronica, maar ook over Jaap Fischer, Venus, etc. De collage-achtige illustraties van Bas den Boer sluiten mooi aan bij de inhoud en vergroten het impressionistische karakter van de verhalen over de popiconen. Het is een nostalgische trip over Gouts eerste rock'n' roll platen, odes aan geliefde artiesten of genres, platen en mijlpalen, bitterzoete herinneringen en absurditeiten en herdenkingen. Sommigen zullen zich ergeren aan de zeer persoonlijke en soms sentimentele verteltoon, doch ik kan deze weemoedige fieldtrip naar Memory Lane wel smaken. Over de 'Wonder Years' kan of mag je niet genuanceerd schrijven. Het eerste concert, de eerste kus, de eerste LP, mooier wordt het toch nooit meer.


De toerentallen van de pop, 78-45-16-33
Uitgeverij Aprilis
168 blz., gebonden, april 2005. Nederlands
Formaat: 22,0 (h) x 22,0 (b) x 2,0 (d) cm. Gewicht: 920 gram.
€ 24,50
ISBN-13: 978-90-5994-063-5
illustrator: Bas den Boer

Soundtrack: House Of Love - Beatles And The Stones (You Tube)