Eind 2008 was er een nieuwe Google PageRank update. Collega blogger Edwin van ZB Digitaal had het er al over in zijn
topic. Ook ik stel verheugd vast dat ik van PR vijf naar PR zes stijg. Het belang van PageRank is uiteraard relatief. PageRank (afgekort PR) is een methode om pagina's op internet te ordenen naar belangrijkheid. Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer links van andere pagina's zijn waarbij het aantal links op die andere pagina's en de PageRank van die andere pagina's ook van belang zijn.
De PageRank van een pagina A werd conceptueel berekend op volgende wijze:
PR(A) = (1 − d) + d(PR(T1) / C(T1) + ... + PR(Tn) / C(Tn))
waarbij d is de dampingfactor: de waarschijnlijkheid dat een gebruiker een pagina verlaat voor een andere pagina (standaard d=0.85)
T1,T2,...Tn: citaties; dit zijn de pagina's die naar pagina A verwijzen
C(x): dit zijn het aantal uitgaande links van pagina x
PR(x) is de pagerank van pagina x
Ondertussen werden de nodige correcties ingevoerd maar die worden door Google uit strategische redenen niet openbaar bekend gemaakt. Voor een blog die in wezen op een niche publiek gericht is, is het mooi meegenomen dat zoveel mogelijk bezoekers via zoekopdrachten in Google op de blog terecht komen. De relevantie van deze blog voor zoekopdrachten op het vakgebied profiteert immers mee van de verhoogde aandacht.
Meer lezen:
zoekmachineguru,
Wikipedia, The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine (
art. van Sergey Brin en Lawrence Page)
Gratis online PR checker:
tool