Voor wie er nog aan twijfelde: 40 % van de berichten die gepubliceerd worden op de microblogsite Twitter is "oppervlakkig geklets" van het soort Eating a mozarella cheese sandwich. Dat blijkt uit een studie van marketingbureau Pear Analytics. Wellicht het gevolg van twitteritis en ons groeiende digitaal exhibitionisme. Pear Analytics onderzocht of het veranderde motto van Twitter - van '
What are you doing now' naar '
Share and discover what's happening right now, anywhere in the world' - gevolgen had voor de samenstelling van Twitter-berichten. Het bedrijf splitste de berichten op in zes categorieën:
nieuws, spam, leaders, oppervlakkig geklets, conversatie en
doorgegeven informatie.
Het 'oppervlakkig geklets' vertegenwoordigde 811 'tweets' oftewel 40,55 percent van de onderzochte boodschappen. 751 berichten (37,55 percent) waren conversatie. De 'doorgegeven informatie', boodschappen die een gebruiker stuurt naar zijn volgers, representeerde 8,7 percent van de berichten (174). Leaders en spam waren goed voor respectievelijk 5,85 percent (117) en 3,75 percent (75). Tot slot was 3,6 percent (72) van de berichten afkomstig van persorganen. Pear geeft aan dat het deze steekproef elk trimester zal doen om de trends op de populaire website te volgen.
Alle resultaten vind je in deze whitepaper: PDF.