Het ultieme Vlaamse levenslied

Het laatste nummer van het tijdschrift Boekman 79 van de BoekmanStichting is volledig gewijd aan De Canondiscussie. Canon als ultieme natte droom voor iedereen die aan listmania lijdt. Zelf herinner ik mij nog vaag het vak canonvorming gedoceerd door prof. Ronald Soetaert aan de universiteit Gent met discussies over welke schrijvers in de Nederlandstalige literaire canon dienden opgenomen te worden. Het ging ondermeer over F.B. Hotz, ik had toen echt nog nooit van deze schrijver gehoord dus zei ik vol overtuiging dat deze schrijver er zeker bij hoorde. Dat was de mentaliteit in die dagen. Interessant aan de Boekmanspecial is in ieder geval is dat zowel de hoge als lage culturen aan bod komen. Middels columns komen onder meer ook de mooiste musicals, de beste beeldverhalen, de rages in de graffiti en toonaangevende televisieseries aan bod.

In zijn column getiteld "Het ultieme levenslied" breekt Jan Vollaard een lans voor een canon van het ultieme levenslied. De popjournalist van NRC Handelsblad neemt eenvoud en directe emotie als criteria en gaat resoluut voor de volgende drie levensliederen: Corry en de Rekels: Huilen is voor jou te laat; André Hazes: De vlieger en Jacques Herb: Manuela. Mooi lijstje en ik wil daar gerust drie van mijn favoriete Vlaamse levensliederen aan toevoegen. Hier zijn drie meeslepende en ontroerende zeepbellen die de tand des tijds op wonderlijke wijze doorstaan.

Ultieme levenslied - Top 3

1. Will Tura: Eenzaam zonder jou (1962)





2. Jimmy Frey Zo mooi, zo blond en zo alleen (1968)





3. Laura Lynn: Je hebt me 1000 maal belogen (2005)





Verder lezen of luisteren:


Boekman nr 79 inhoudstafel Canondiscussie
Smart : ode aan het betere Vlaamse levenslied (concert op 13 september in het Depot te Leuven)