Offscreen Spaghetti Western

De spaghetti western is al enkele decennia niet meer zo geliefd bij het grote publiek, en ook niet bij de pasta fijnproevers. In een gezelschap van uitgelezen cinefielen toegeven dat je van een goede cowboyfilm of spaghetti western houdt, zal je bedenkelijke of ongeruste blikken opleveren. Het gesprek wordt dan snel terug op hippe regisseurs als Almadovar en Tarantino gebracht. Edoch, ik ben bibliothecaris dus hipheid is niet meteen mijn core business.
Ik kan dus gerust toegeven dat ik zelfs recentere klassieke westerns als 3:10 to Yuma en Unforgiven nog steeds schitterend vind. Maar mijn absolute favorieten blijven de spaghettiwesterns van Sergio Leone en Sergio Corbucci. For A Few Dollars More , The Good, the Bad and The Ugly en Django zijn absolute mijlpalen in de filmgeschiedenis. Onlangs heb ik op dvd een film van die andere beroemde Sergio op de kop kunnen tikken: Faccia a faccia van Sollima  (uit 1967), met Gian Maria Volonté en de bloedmooie Jolanda Modio. Op Cinebeats vind je overigens een mooi overzicht en een top10.

Deze lange inleiding om aan te kondigen dat in het Koninklijk Belgisch Filmarchief Cinematek en in de Brusselse Nova bioscoop een spaghetti western cyclus georganiseerd wordt. Het Offscreen Film Festival biedt een selectie van enkele klassieke en ook minder bekende titels uit het genre (1964- 1971). Notoire spaghetti western liefhebbers en kenners Alex Cox en Gian Lhassa zullen de films bovendien van een inleiding voorzien. Haal die poncho en bestofte cowboyhoed maar boven. The big gundown komt er aan.