Oost west, thuis best (2)

In de reeks oost west thuis best vandaag deel 2: Fabiolalaan, Gent (1999 - 2004). Het was een van de zeldzame keren dat ik in een flat woonde. Toen ik deze woning voor het eerst bezichtigde was ik meteen verkocht. Luchtige open ruimtes met veel licht, en een wenteltrap in de living. De huurprijs bleek verrassend genoeg ook nog eens betaalbaar. Het uitzicht was bovendien prachtig met in de verte de sporen van het station van Gent St-Pieters en de lucht. Ik was in die periode nog niet door de loopmicrobe bevangen, dus lag ik ’s avond vaak uitgeteld in de sofa te lezen of muziek te beluisteren. Af en toe keek ik op naar de lichtjes van de in en uitrijdende treinen. Het leken wel schilderijen van Paul Delvaux, maar dan helaas zonder de naakte vrouwen. Anno 2010 is deze Gentse stationssite volledig herschapen in één grote werf. Commerciële exploitatie gestoeld op marktonderzoek. Bovengrondse en ondergrondse parkings, flats, kantoorgebouwen en winkelcentra zullen uit de grond gestampt worden. Het mooie, weidse uitzicht zal definitief tot het verleden behoren. Knock-out geslagen door de vooruitgang.