Tabletmania of de doorbraak van de tablets

Het regent berichten over de grote doorbraak van de tablets die er nu echt staat aan te komen. Niet alleen drukkerijen voelen zich bedreigd. Ook uitgevers van kranten en tijdschriften anticiperen. The Guardian heeft besloten om een aantal activiteiten af te stoten. Dichter bij huis heeft uitgever Essentials besloten om Digitale Bibliotheek in 2011 enkel nog elektronisch te laten verschijnen. Met ingang van 2011 verschijnt het vakblad in de vorm van een volwaardig digitaal magazine. Daarin zijn video- en audiofragmenten opgenomen, interactief beeldmateriaal en uiteraard hyperlinks naar externe bronnen. Het magazine kan worden gedownload vanaf de website van Essentials en als ipub-bestand op tablets zoals de iPad worden bekeken en gelezen. Die interactieve elementen zijn ook aanwezig in de pdf-versie die op laptop of desktop kan worden bekeken.
De tablet is ondertussen ruim een half jaar op de markt. Het tweede kwartaal van 2010 werden er 4,4 miljoen stuks van verkocht. Na de early adopters wordt het dus vlot opgepikt door de mainstream gebruikers. Verwacht wordt dat er in 2011 zo'n 55 miljoen tablets over de toonbank zullen gaan en in 2013 een kleine 155 miljoen. Het zwaartepunt zal verschuiven van de VS naar de rest van de wereld. Tijdschriften worden door 33 procent van de gebruikers op de iPad gelezen, de iPhone wordt meer gebruikt als nieuwszapper en walkman. 91 procent van de iPadbezitters download apps download. Top drie bij de betaalde apps zijn games, boeken en muziek. Naast de iPad zijn er ondertussen diverse andere modellen op de markt zoals de Samsung Galaxy Tab, Archos Internet Tablet 10i, Toshiba Folio 100 en de BlackBerry Playbook. In een artikel in Het Laatste Nieuws van 19.10.10 kan je de belangrijkste tablets op een rij zien en de gegevens vergelijken. Nog niet alle prijzen zijn bekend maar het lijkt erop dat je voor minimaal 300 euro al een tablet in de wacht kan slepen. De Blackberry Playbook zou alvast goedkoper zijn dan de iPad. En ondertussen zijn er al restaurants die een iPad als wijnkaart gebruiken.