Talk About Particular Generalities

Net nu ik een zeer uitgebreide cd-collectie bij mekaar verzameld heb, is het zo goed als gedaan met de cd. Het is zoals met boeken, ik heb waarschijnlijk al meer verzameld dan dat ik allemaal zal kunnen beluisteren of lezen tijdens mijn leven. Deze onrustwekkende gedachte zet ironisch genoeg alleen maar aan tot nog meer verzameldrift. Mijn laatste aanwinst is Talk About Particular Generalities van Paul Stuart and the Sweet Powerpack (Top5 Records, 2005). Ik hou nogal van de dromerige soundtracks van de films van Sofia Coppola, zoals the Virgin Suicides en Lost In Translation. In de promo tekst wordt het album aangekondigd als muziek die niet zou misstaan op een volgende soundtrack van een film van Sofia Coppola, naast Air of Phoenix. Na een eerste beluistering kan ik dat alleen maar bevestigen. Talk About Particular Generalities is een good old conceptplaat van een 58-jarige Franse poëet en haikudichter. Naast zijn eigen poëzie is ook het werk van Jimmy Tamborello en Jean-Pierre Léaud een inspiratiebron. In de muziek hoor je echo's van The Beatles maar ook van Air. Denk ook aan de bevlogen parlando pop van Spinvis. Zijn begeleidingsband 'The Sweet Powerpack' bestaat uit de pianist Thomas Terrien, de haikuliefhebber Julien Barbagallo en de bibliothecaris Emmanuel Mario. Overdag werkt Mario in de Pop Art bibliotheek en 's nachts runt hij echter een piratenzender die geluidsmontages, integrale filmsoundtracks en gedichten de ether instuurt. Hun opmerkelijke samenwerking resulteerde in aanstekelijke en tijdloze electro-folk-pop. Talk About Particular Generalities klokt af in 34 minuten en telt liefst 20 songs met grappige en ellenlange titels. Als bonus is er Lazy Hill, een kortfilm en twee video-clips. Het artwork mag er ook zijn, zo gelijkt de cd op een viewmaster schijfje uit een tijd toen het leven nog kinderlijk eenvoudig leek.