De schaduw van Congo

>

Flanders Fields' Marathon van de Vrede

Page 1 of the introduction from a limited edit...
In Flanders Fields, 1921 (Photo credit: Wikipedia)

De kogel is door de kerk. Op 11 september loop ik de  In Flanders Fields marathon 2011. Deze marathon in de Westhoek loopt door de beschermde IJzervallei en zal mijn vierde marathon worden. Het is wel de allereerste die ik in eigen land zal lopen. De start wordt gegeven in Nieuwpoort-stad. Langs de IJzer lopen we richting Diksmuide, en via de Ieperlee naar Ieper. Het is een kleinschalige wedstrijd in het teken van de vrede, en om er ons aan te herinneren hoe zinloos geweld is. Er kan ook gelopen worden voor een goed doel. Dit jaar is dat een actie tegen landmijnen. Je krijgt in dat geval een borstnummer met twee namen, je eigen naam en de naam van een gesneuvelde soldaat.  Na de grootschalige city-marathons van Parijs en Luxemburg waar je aangemoedigd wordt door duizenden toeschouwers zal de IFF meer op mijn eenzame tocht in het Eifelpark gelijken. Toen was het mistig en druilerig weer en ik heb zo'n vermoeden dat het nu niet anders zal zijn. Het worden dus lange rechte stukken langs de slagvelden van de eerste wereldoorlog, met weinig toeschouwers en weinig andere lopers. Lopen voor vrede heeft anno 2011 nog steeds een grote symbolische waarde maar de wapenwedloop gaat helaas overal ter wereld verder..