Vanavond niet, ik eet met mijn vader

Hoe complex een vader-dochter relatie kan zijn, wordt op uiterst grappige wijze geschetst in 'Vanavond niet, ik eet met mijn vader' van de Française Marion Ruggieri. De ik-persoon en vertelfiguur is Marion, een dertigjarige vrouw die een stormachtige haat-liefde relatie met haar vader heeft. Sinds de scheiding van haar ouders gaat ze met hem wekelijks uit eten. Vaak doet hij tijdens hun restaurantbezoeken heel gedetailleerd en op het genante af verslag van zijn vele seksuele avontuurtjes. Zelf is ze ondertussen ook geen groen blaadje meer. Liefst twee minnaars houdt ze er als vrouw van de wereld op na, een kale man van vijftig en een jonge hengst. Als haar vader op een dag zijn nieuwste verovering voorstelt, een piepjong katholiek schoolmeisje, slaan bij Marion de stoppen door. Ze wil niet langer getuige zijn van deze decadentie en amorele farce en besluit haar leven over een andere boeg te gooien. Ze dumpt haar twee minnaars en weigert nog langer als 'dochtertje' beschouwd te worden. Het is hoog tijd om echt volwassen te worden. Voor het eerst wordt ze verliefd op een man van haar eigen leeftijd. De ironie wil echter dat hij precies dezelfde voornaam heeft als haar vader. En zo is de cirkel ongewild rond. 

Journaliste Marion Ruggieri schreef samen met Yalda Rahmi  'Le Journal de Yalda'. Vanavond niet, ik eet met mijn vader is echter haar echte debuutroman. Het boek werd in Frankrijk ietwat onverwacht een bestseller. Ze dankt deze commerciële en literaire bijval aan haar spontane, openhartige verteltoon. De thematiek en autobiografische aanpak is nauw verwant aan de autofictie van Christine Angot en Anna Gavalda. Verwacht echter geen klaagzang bij Marion Ruggieri, daarvoor is haar directe proza te sprankelend. Vrolijk en vol zelfspot steekt ze de draak met de tijdsgeest en het ideaal van eeuwige jeugd. Volwassenheid blijkt voor velen te hoog gegrepen. IJdele mensen van middelbare leeftijd kleden zich als tieners, terwijl kleine meisjes zich als dames opdirken. Ook met de libertijnse zucht van de jaren zestig generatie naar steeds meer seksuele uitspattingen drijft ze genadeloos de spot.

Recensie geschreven in opdracht van Vlabin-VBC en oorspronkelijk gepubliceerd in De leeswolf , Februari, nr 2  (2012)
Marion Ruggieri: Vanavond niet, ik eet met mijn vader (De Geus, 2012), Vert. van 'Pas ce soir, je dine avec mon père' door Marijke Scholts, ISSN: 9789044514490, € 16.90, E-book versie.