#LastPrintIssue


Is het dan echt zo dat print dood is? Met de laatste 'papieren' Newsweek is er in ieder geval een nieuwe symbolische kaap genomene. Het laatste print issue is deze week te koop. Het 80 jaar oude Amerikaanse weekblad Newsweek zal vanaf januari alleen nog maar in een online versie. De cover van het laatste nummer toont in zwart-wit de wolkenkrabber in Manhattan waar Newsweek werd gemaakt. Met daarbij het opschrift '#last print issue', verwijzend naar de digitale omgeving die het gedrukte blad de doodsteek heeft gegeven. Newsweek verscheen in 1933 voor het eerst en telde in zijn hoogtijdagen een oplage van drie miljoen exemplaren. Sinds de opkomst van het internet verruilden veel lezers het blad voor online nieuwsmedia en haakten adverteerders af. In 2010 verkocht eigenaar Washington Post het blad voor 1 dollar aan uitgever Sydney Harman. Die besloot al snel tot een fusie met de goed gelezen nieuwswebsite The Daily Beast, waaruit het plan werd geboren om de gedrukte versie van Newsweek af te schaffen. (bron: NOS)