Ten Miles Oostende – Brugge 2013


Op een zondagmorgen tien mijl langs het kanaal lopen. Links het kabbelende water en rechts de lange rij zachtjes wuivende bomen. Slechts één optie: rechtdoor en zo snel mogelijk op een biljartvlak parcours, met de tijd als enige concurrent. Veel overzichterlijk dan dit kan het leven voor een langeafstandloper niet worden. Het was al voor de twintigste keer dat ABAV de internationale wegwedstrijd Ten Miles Oostende – Brugge organiseerde, maar nog maar mijn eerste deelname. Het werd een geslaagde jubileumeditie van de Belgische openingsklassieker met ruim 750 atleten uit 20 verschillenden landen en veel kleppers aan de start. Vlak voor het startschot brak de zon eventjes door. Ik startte redelijk achteraan het pak – met startnummer 300 in de derde startbox – en begon halverwege de eerste kilometer aan een lange inhaalrace. Acceleren ging erg vlotjes (maximum snelheid van 22 km/u) en ik sloot aan bij een groepje met gepatenteerde hardlopers als Gunther Laenens en Vincent Vantyghem. Mijn tijd na 8 km: 31:58. De laatste zeven kilometer liep ik alleen en dat ging prima, al speelde de tegenwind me soms wat parten. Ik finishte de 16,1 km in 1h04:30. Goed voor een 115de plaats, en een niet onaardige 24ste plaats in mijn categorie. Na de race voelde ik me niet eens moe. Pas in de late namiddag voelde ik mij echt rijp voor de sofa. Vermoeidheid is vaak als een IC-trein, het komt steevast met enige vertraging.