Traceer wie jou traceert

Heb je ook soms dat gevoel dat je gevolgd wordt? Big Brother op het internet? Na een weekje vakantie in de Alpen, kreeg ik plotseling reclame voor bergschoenen, outdoor kledij en lederhosen. Het weze duidelijk dat we tijdens het surfen gevolgd worden door adverteernetwerken zodat ze ons de 'juiste' advertenties kunnen sturen over producten die ons zouden moeten interesseren, gebaseerd op onze surfgeschiedenis. Kilinkt logisch. Ons e-mail adres krijgen ze te pakken via de gratis apps met log-ins. Sinds ik een app voor hartslagmeting gebruik, krijg ik heel wat reclamemails in de bus over gezondheid en fitness. Heel ongezond, mijn hartslag gaat telkens pijlsnel omhoog als ik mijn mailbox open. Een remedie is het inschakelen van een tool als Disconnect. Deze tool wijst ook aan hoeveel traceerbedrijven er aan het werk zijn op de websites die je bezoekt. Disconnect laat aan de first-party trackers toe om de geschiedenis bij te houden. Koop je bijvoorbeeld vandaag iets bij Amazon, dan zal het bedrijf nog wel weten wat je in het verleden kocht, maar die wetenschap kan niet langer gedeeld worden met derden. Regargeting wordt niet toegestaan. Uiteraard zullen we in de toekomst nog advertenties zien, maar die zullen niet langer gebaseerd zijn op ons surfgedrag.  De extensie is verkrijgbaar voor de betere browser, in casu Firefox en Chrome. Hier zie de demonstratieclip op YT.