Herinneringen aan een jukebox



Sommigen houden de jukebox voor een flipperkast, weer anderen kennen het woord niet eens en menen bij musicbox of muziekautomaat pas te begrijpen wat er werd wel bedoeld. Zelf koester ik een mooie herinnering aan een vakantie in de Ardennen. In het volkscafé van het dorp nabij onze camping stond nog zo'n ouderwetse jukebox en ik mocht enkele nummers kiezen. Ik kan me niet meer voor de geest halen of het apparaat met een munstuk van 5 of 20 frank werkte. De keuze van wat ik toen als 'goede' nummers bestempelde was eerder beperkt maar ik koos waar voor mijn geld: "The big log" van Robert Plant, "All day and all of the night" van The Kinks en "Going to France" van Fleetwood Mac. Prachtige gitaarklanken vulden het rokerige lokaaltje en enkele tooghangers knikten mij goedkeurend aan. Trots nipte ik van mijn flesje chocomelk.  Those were the days.  Wie nog verder in de tijd terug wil kan de National Jukebox aanklikken, daar vind je een aantal historische opnames van de Library of Congress zoals deze I don't know where I'm going, but I'm on my way van Arthur Collins uit 1906.


Enhanced by Zemanta