De schaduw van Congo

>

Universele supermarktwet



Toen ik nog in een openbare bibliotheek werkte stond ik aan de goede kant van de balie met op woensdagnamiddagen en zaterdagen vaak lange rijen wachtenden voor mij. Sindsdien is het bergafwaarts gegaan en sta ik zelf vaak aan te schuiven in een of andere rij.  'In banken, postgebouwen of supermarkten bestaat er een universele wet die je alleen maar in je eigen nadeel kan ontdekken: de kortste rij gaat het traagst vooruit', liet Bill Vaughan ooit optekenen. Universeel is deze supermarktwet zeker. In Boedapest ondervond ik het opnieuw, in de luchthaven en de lokale winkels stond ik steevast in de verkeerde rij aan te schuiven, die met de probleemgevallen en de lastige klanten. In veel openbare bibliotheken is het fileprobleem inmiddels opgelost door de introductie van zelfontlening. Maar gewonnen tijd blijft een illusie. Voortaan laat ik de kortste rij links liggen.