Rookgordijn op de werkvloer

Een peuk van een boek. Coverdesign: Phil Pascuzzo.
Ik herinner mij nog goed hoe ik op mijn allereerste werkdag werd voorgesteld aan de persoon die mij ging opleiden. Door het dikke rookgordijn in diens bureau kon ik de man amper opmerken. Hij blies nog wat sigarettenrook uit en zei laconiek dat hij voor opleiden geen tijd had en dat hij ook alles zelf had moeten leren. Zo ging dat destijds. Van een rookverbod op de werkvloer was er nog geen sprake en opleidingen waren nog DIY. In het pas verschenen Clearing the air onderzoekt Gregory Wood welke impact roken had doorheen de sociale en culturele geschiedenis van de werkende mens in de twintigste eeuw in de Verenigde Staten.

Gregory Wood: Clearing the Air: the Rise and Fall of smoking in the workplace (Cornell University Press, November 2016)