Boeken Top 5 (juni)

 


De maand juni is nog maar net over de helft. Kletsnatte maand maar wat voor een prachtige boeken heb ik al gelezen. Hier mijn persoonlijke top 5, met zowel fictie als non-fictie, recent verschenen en oude classics door mekaar. 

Siddartha was een leestip van mijn buurmeisje, waarvoor dank. Het is zo'n type boek dat alle andere overbodig maakt. Zoveel levenswijsheid in één paperback,  onvoorstelbaar, met de rivier als metafoor en eindpunt waarin alles samenvloeit. 

'De knotsgekke marathon' is een vertaling van 'How to run a marathon'. Aangezien ik nu zelf met de voorbereiding op een marathon begonnen ben, kan ik daar hard mee lachen. Een gezonde dosis zelfrelativering voor loopfreaks.  Humor en Hardlopen gaan goed samen. 

Utrillo is een heel goed geschreven biografie van een fascinerende kunstschilder uit Montmartre. Hij leidde een woelig leven maar impressionistische straatbeelden waren nooit zo mooi als in zijn witte periode.

The Secret Library is een  pareltje voor fans van literaire anekdotes en wetenswaardigheden. Het boek opent met een quote van G.K. Chesterton. Welk boek neem je mee naar een verlaten eiland? Zijn antwoord luidde 'Thomas's guide to practical shipbuilding.'

De rockverhalen die Tom Wouters in zijn debuut opdist zijn uitermate boeiend en goed geschreven. En je krijgt meteen zin om de muziek van artiesten als Kevin Coyne, Sandy Denny of Lou Reed te herbeluisteren. 

BOEKEN top 5 Juni

1. Hermann Hesse : Siddartha
2. Oliver Tearle: The Secret Library
3. Jeannine Warnod: Maurice Utrillo
4. Tom Wouters: Lonesome angels & andere rockverhalen
5. Benyon/Macey: De knotsgekke marathon