De schaduw van Congo

>

Dwars door Brugge 2009

Een zondagnamiddag in Brugge, veel toeristen en een stad badend in het zonlicht. Ruim 20°C als het startschot voor Dwars door Brugge wordt gegeven. Meer dan 5000 lopers zijn ingeschreven voor de volledige afstand. Net als in andere wedstrijden start ik snel. De eerste vier kilometers heb ik in 15:20 afgelegd. We zijn dan al in de binnenstad beland. Heel veel toeschouwers overal en ambiance en sfeer. Tussen kilometer 7 en 11 gaat het moeizamer, een leeg gevoel alsof ik niet genoeg gegeten heb. Komt het door de warmte? De laatste vier kilometer, deels langs het kanaal Brugge-Gent waar het frisser is met de wind, gaan weer veel vlotter. Ik finish in een al bij al behoorlijke tijd van 1:02:19 (snelheid: 14 km/h ; 3,88m/s). De officiĆ«le uitslagen van alle afstanden vind je hier. De Knokkenaars krijgen een aparte categorie. Mijn volgende wedstrijd komt er weer snel aan met de beruchte stratenloop van Gent (10,2 k) op Hemelvaartsdag. Ook een zeer sfeervolle wedstrijd met veel kasseien en draaien en keren.