Nationale gedichtendag 2006

Nationale gedichtendag 2006 - een van mijn favoriete Nederlandstalige dichters blijft Rutger Kopland (1934). Kopland, behalve dichter ook psychiater, essayist en emeritus hoogleraar biologische psychiatrie heeft een indrukwekkend oeuvre bijeengeschreven. Bundels als Alles op de fiets, Wie wat vindt heeft slecht gezocht. Plaatsen/passages, Een lege plek om te blijven, Dankzij de dingen en Geluk is gevaarlijk blijken de tand des tijds bijzonder goed te doorstaan. Onsterfelijke versregels als “Ga nu maar liggen liefste in de tuin, de lege plekken in het hoge gras, ik heb altijd gewild dat ik dat was, een lege plek voor iemand, om te blijven" behoren tot het collectieve geheugen.

"Geen gezicht, geen handen, geen haar, en altijd
een ander. Het is weer de geur van een vreemde
mantel, zo dichtbij als die geur, maar ook zo
onzichtbaar, ook zo voorbij. Ik kijk naar de hei,

naar de mistige, eenzame berkjes en denk hoe
ik het moet zeggen, hoe moet ik het zeggen dat,
ik ben weer gelukkig, weer net zo alleen als
vroeger, ik verlangde, en wist niet naar wie. Ze

had geen gezicht nog, geen haar en geen handen, ze
was altijd een ander, ze rook zo dichtbij maar zo
vreemd, als jij nu. Wie ben je, zeg ik, we hebben

samen een leven al achter de rug en nog moet ik
denken, liefste wie ben je. Ze neemt mijn hoofd
in haar handen en strijkt het haar uit mijn gezicht."

uit "Al die mooie beloften" (1978)

Bestellen
uitgeverij Van Oorschot


Technorati tags: