Nieuw logo

 


Sommige moordzaken slepen erg lang aan, zoals het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Of nog wat langer geleden: wie vermoordde de iguanodons in het Henegouwse mijndorp Bernissart 125 miljoen jaar geleden? Er is onlangs een nieuw basiswerk verschenen waarin een poging ondernomen wordt om dat mysterie te ontrafelen. Les Iguanodons de Bernissart. Des fossiles et des hommes luidt de titel van het boek. Voorlopig is er enkel nog maar een Franse versie.

Auteur is paleontoloog Pascal Godefroit. Hij doet niet alleen het boeiende verhaal van de vondst van de beenderen in de Waalse steenkoolmijnen uit de doeken, maar werpt ook licht op de recentste inzichten over hoe ze aan hun eind kwamen. Er zijn twee hypotheses die de ondergang van de iguanodons verklaren. De eerste heeft het over de instabiele ondergrond in de streek, waardoor kuddes iguanodons het moeras ingleden en verdronken. In de tweede hypothese, die de eerste niet uitsluit, is moerasgas de silent killer. Als dat in één keer vrijkwam, kon dat drinkende kuddes doden. Elementary, Watson.

Ondertussen is de dinosaurus definitief uit het logo van onze instelling verdwenen, maar hier kwam geen moerasgas aan te pas, hoogstens wat lachgas. Het nieuwe logo is een gestileerde ‘N’. Een rondedans zal ik niet meteen maken, maar ik vind het wel passen bij de tijdsgeest. Modern en vloeiend, maar tevens ook inwisselbaar. In marketingkringen wordt een logoverandering als geslaagd beschouwd als je klanten het oude logo, na het zien van de opvolger, op slag ouderwets vinden. In het geval van een dinosaurus is dat niet bijster moeilijk.

Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Mijn eigen favoriete logo stamt uit een ver verleden, de jaren zeventig vermoed ik. Je hebt niet alleen de beeltenis van de iguanodon, maar ook nog eens het gebouw waarin deze gehuisvest staat, inclusief kantoren en kloosterzaal. Een heel groot en log logo, gestileerdheid was toen duidelijk nog niet in de mode. Maar representatief was het zeker wel.

De rebranding zorgde ook voor een naamsverandering. Spreek niet langer van Museum, maar van Instituut voor Natuurwetenschappen. Af en toe moet je je een nieuw jasje aanmeten, daar ontsnap je zelfs als gerenommeerde wetenschappelijke instelling niet aan. Oude wijn in nieuwe zakken. In de volksmond zullen we nog wel enige tijd het dinomuseum genoemd worden. Zolang ze maar de weg vinden naar onze dino’s, zal geen haan daarnaar kraaien.

 

 Column geschreven in opdracht van VVBAD en oorspronkelijk gepubliceerd in META: Tijdschrift voor Bibliotheek en Archief, 2024(4).