Rockfestival krijgt bisnummer in musea


Bibliothecarissen hebben een stoffig imago, musea al evenzeer. Hoe stoffig moet een museumbibliothecaris dan niet zijn? Maar dit compleet terzijde. Dat er ook geslaagde acties zijn om musea een hipper imago te geven - of beter: om hippere mensen naar een museum te lokken - bewees de actie van Rock Werchter en AmuseeVous vorig jaar.

Met een polsbandje van het rockfestival Werchter kon men de hele zomer van 2005 gratis 26 Vlaamse en Waalse musea bezoeken. Evenveel rocksterren maakten een promofilmpje voor ‘hun’ museum. Als ik mij niet vergis koos Bent Van Looy (Das Pop) voor het Museum van Natuurwetenschappen! Van de 8000 festivalgangers die naar een museum trok, behoorde 75% tot de moeilijke leeftijdscategorie 16-27 jaar. Ze merkten in hun "afterparty" dat musea best amusant kunnen zijn.

Het concept krijgt in 2006 een verlengstuk. Het aanbod gaat van 26 naar 48 musea en voor het eerst is ook Nederland van de partij. De delegatie van onze noorderburen is nog bescheiden (6 musea) maar het gaat wel om kleppers met ronkende namen als Kröller-Müller (Otterlo), Van Abbe (Eindhoven) en het Stedelijk Museum (Amsterdam).

Nieuwe musea betekenen ook nieuwe peters en meters. De bekendste neofieten zijn Koen Buyse, Boudewijn De Groot, De Jeugd van Tegenwoordig, Thé Lau, Gabriel Rios, Sandrine en Zap Mama. Ook de enigmatische Spinvis en Monza kopman Stijn Meuris zullen hun liefde voor het museum kenbaar maken.

Meer info: www.amuseevous.be
Soundtrack: rocknrollmuseum

Technorati tags:
,