Sentimentele afrekening

Shooting the Past - mijn collectie van ruim 500 muziekcassettes heb ik herleid tot circa 120. Als dertiger stam ik nog uit het pre-cdtijdperk stam en bezit ik dus stokoude cassettes, gaande van de top 30 uit 1981 tot diverse 'mixed tapes' met The Smiths, Cat Power, Felt, New Order, the Cure, Depeche Mode, Johnny Cash, Billie Holiday, Nina Simone, Jacques Brel, Bob Dylan. Ook enkele Nederpop en Belpop compi's met Frank Boeijen, Noordkaap, Gorki, Jo Lemaire, Toontje Lager, Doe Maar, Jaap Fischer en Twee Belgen vond ik tot mijn eigen verbazing terug, opgenomen tijdens mijn jaren op kot in Gent. En recenter: opnames van de Afrekening (de zondagse hoogmis voor alternatieve muziek) of Duyster (een programma vol tomeloze weemoed en hoogwollige klanktapijten) twee illustere Studio Brussel radioprogramma's. Maar met de opkomst van achtereenvolgens de cd en de MP3's luister ik bijna nooit meer naar mijn 'primitieve' en vaak aftandse klinkende cassettes. Alleen al één bepaalde song terugvinden vergt oneindig veel geduld met de FW en RW - toetsen. Het plan was dus simpel: alle lp's en cd's behouden en weg met al die (uitgespeelde) cassettes. Na één dag in dubio viste ik dan toch weer 120 bandjes uit de vuilnisemmer wegens onmisbaar. Dat ik ze al jaren niet meer beluisterd had en met plaatsgebrek kamp, vergat ik graag eventjes.

(wordt vervolgd)

Technorati tags: