In Memoriam Lee Hazlewood (1929-2007)

English: Press photo of Lee Hazlewood and Siw ...
Lee Hazlewood en Siw Malmkvist in 1968.  (Photo credit: Wikipedia)
In Memoriam Lee Hazlewood (9 juli 1929 - 4 augustus 2007)

Vanavond overleed de legendarische songsmid  Lee hazlewood op 78-jarige leeftijd. In de zomer van 1996 leerde ik de muziek van Lee Hazlewood kennen. Ik was net afgestudeerd en bezig met het schilderen en behangen in mijn eerste eigen huisje. 'Summer Wine' weerklonk op de radio en ik besloot meteen om de 'Best of Lee and Nancy' - cd te kopen. Ik herinner mij dat het die zomer voortdurend regende maar tijdens het schilderen floot en neuriede ik onbezorgd mee met tracks als "Sand" of "sundown, sundown". De lichtheid van de angelieke stem van Nancy Sinatra in combinatie met de zware, donkere grafstem van Lee leverde geweldige duets op. De cynische teksten zaten vol dubbele bodems en zelfspot: I've Been Down So Long (It Looks Like Up to Me), met een lachende Nancy aan het eind van de song, was een van de vele hoogtepunten. Heuse tearjerkers in country traditie als "Down from Dover" werden afgewisseld met pure fun-nummers als "Something Stupid" of "The Girls in Paris". Ondertussen heb ik zo'n vijf cd's van Lee Hazlewood in mijn collectie, en op regenachtige zomerdagen haal ik die nog altijd met veel plezier uit de kast.

Top 5 Lee Hazlewood songs

1. These Boots Are Made For Walking
2. Lady Bird
3. Some Velvet Morning
4. Sand
5. Summer Wine

Selectieve discografie

1963 – "Trouble Is a Lonesome Town"
1968 – "Nancy and Lee" – a collaboration with Nancy Sinatra
1970 – "Cowboy in Sweden"
1999 – "Farmisht, Flatulence, Origami, ARF!!! & Me..."
2002 – "For Every Solution There's a Problem"
Enhanced by Zemanta