Beatblogging of sociale netwerken voor journalisten
Het Amerikaanse
NewAssignment.Net, een project dat samenwerking tussen professionele en burgerjournalisten wil bevorderen, vond dertien nieuwsorganisaties, verspreid over heel Amerika, bereid om beatblogging te testen. De term is afgeleid van beat, het specifieke onderwerp dat een journalist volgt.
Het concept is simpel: de verslaggever zet op internet een sociaal netwerk op, bijvoorbeeld op Google, Facebook of Ning. Hij beslist zelf uit wie zijn netwerk bestaat, variƫrend van een geselecteerde groep experts tot iedereen die belangstelling heeft. Het netwerk kan open zijn voor buitenstaanders of juist gesloten, zodat concurrerende media niet met de informatie aan de haal gaan. Vervolgens is het de taak van de journalist om gespreksonderwerpen voor zijn netwerk te bedenken.
Het volledige artikel is te vinden op De Nieuwe Reporter. Ook dagblad De Morgen publiceerde dit artikel vandaag, maar hun archief is al maandenlang onbeschikbaar door technische problemen, ook voor abonnees. Server too busy, kinderziektes zullen we het maar noemen. Maar er genoeg andere bronnen op het internet, de beat goes on..
Bron:
De Nieuwe Reporter en
De Morgen sectie media 23.05.2008