Als je het echt allemaal wil horen

"Als je het echt allemaal wil horen, dan wil je waarschijnlijk eerst weten waar ik geboren ben en wat een waardeloze jeugd ik heb gehad en wat mijn ouders allemaal gedaan hebben voordat ze mij kregen en meer van dat soort sentimentele gelul, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om het daarover te hebben." zo luidt de openingszin van 'The Catcher in the Rye' van J.D. Salinger (Nederlandse vertaling van Johan Hos) . Een hoogst mysterieuze schrijver over wie maar weinig gekend is en misschien is dat maar best ook. De mens achter het (meester)werk? Hoeven we die echt te kennen? Milan Kundera blijkt nu een vermeend collaborateur te zijn geweest, die een student verklikte (al ontkent hij dit in alle toonaarden). Günter Grass bezondigde zich in zijn jeugdjaren aan sympathie voor het nazisme en diende de Waffen-SS. Is "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" daarom minder te genieten? Of is Die Blechtrommel nu aangebrande literatuur? Ook in de filmwereld blijken de grootste cineasten en acteurs soms zeer kleine mensen te zijn die aan verregaande grootheidswaanzin leden. En wat met de muziekwereld. Pende Koning Treurwilg Steven Patrick Morrissey zijn tekst van 'Heaven Knows I'm Miserable Now' gezeten aan het zwembad van zijn riante villa in Los Angeles, terwijl hij aan een heerlijke cocktail nipte? Ik hoef het niet te weten.