Ooit was ik een novice

Ooit was ik een novice, maar dan wel in een film, als jonge figurant. De topic van collega blogger Bart Van Loo herinnerde mij daar weer aan. Het betrof de verfilming van de klassieke roman l’Oeuvre au Noir van Marguerite Yourcenar, in het Nederlands vertaald als Het hermetisch zwart; uit 1988. Het is een historisch-filosofische bespiegeling over het lot van de mens die zich tracht te ontworstelen aan de beperkingen en de vooroordelen van zijn tijd. Regisseur was André Delvaux en Gian Maria Volontè vertolkte Zeno. Tot de cast behoorden ook Jean Bouise, Philippe Léotard, Sami Frey en Anna Karina.

Ik wist toen niet welke beroemdheid Volonté was, enkel dat hij zich stiekem regelmatig afzonderde om een sigaretje te gaan roken tijdens het lange wachten tussen twee scènes. De crew ging dan wat paniekerig op zoek naar hem. Ik wist waar hij zich verstopte in het Oud-St Jans hospitaal, maar hield op zijn verzoek de lippen op mekaar, als dank kreeg ik ook een sigaretje. Pas later besefte ik dat deze man vroeger meegespeeld had in klassiekers als A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), A Bullet For the General (1967). Spaghettiwesterns die nu tot mijn absolute filmfavorieten behoren. Gian Maria Volontè overleed in 1994 in Griekenland. En zijn rol als Zeno in het Middeleeuwse Brugge was een van zijn laatste grote vertolkingen.


HET HERMETISCH ZWART
Marguerite Yourcenar
ISBN: 9789025362874 | Verschijningsjaar: 2000