Verwendag in de bibliotheek

Wat als snel bezoekje aan de muziekafdeling van de openbare bibliotheek gepland was, is op bijna een ganse zaterdagvoormiddag uitgedraaid. Tien oktober bleek namelijk het startschot van de Bibliotheekweek te zijn en was een verwendag voor de gebruiker. Je werd in je plaatselijke bieb op gratis soep of koffie met koek getrakteerd. Na een koffie en een spontane babbel met een sympathieke lerares Engels over -hoe kan het ook anders- literatuur, stortte ik mij op de boeken- en cd-uitverkoop in de hall. Eerst was ik van plan om enkel de afgevoerde cd-bakken te doorzoeken (cd's aan twee euro). Ik graaide Acetone, Bromide, Into Paradise, Pram en Hayden uit de bakken. Titels die je ongetwijfeld ook online nog kan vinden, maar dat is niet half zo leuk. Dan toch maar ook de non-fictie effen bekijkend: een loperslijfboek voor 1 euro (de klassieker van Jim Fixx). En tenslotte nu ik toch bezig was ook nog eens de fictie doornemend: met Plankton van J.J Voskuil (het Bureau 3) en enkele Amerikaanse klassiekers was ik meer dan tevreden. Met een overvolle rugzak keerde ik huiswaarts, mezelf afvragend waarom het weekend maar twee dagen telt en wanneer ik al die gekochte boeken en cd's ooit zal lezen of beluisteren. Misschien moet ik maar eens op zoek gaan naar een zelfhulpboek over hoe om te gaan met verzamelwoede. Maar back on topic: de verwendag was alvast een mooi offensief om de bibliotheekweek mee te lanceren. Ik heb geen enkel boek ontleend maar des te meer gekocht. Zo is de uitleentermijn alvast wat langer...