Twitterografie: Big Brother 2.0

Screenshot "ICanStalkU.com"
Privacy is een relatief begrip in deze internettijden. Maar gevaarlijker wordt het als twitteraars hun exacte locatie beginnen mee te delen via de metadata van de foto's die ze met hun iPhones en Blackberry's on line plaatsen. Het is niet alleen een leuke manier om je vrienden te laten weten wat je aan het doen bent, het is eveneens een fijne manier om onbewust je locatie onthullen en zelfs je thuisadres aan vreemden te geven. De potentiële stalker of dief moet enkel maar de lengte-en breedtegraad informatie uit de foto te halen. Die info wordt door de smartphones automatisch toegevoegd en is moeilijk uit te schakelen bij gebruik van de anders zo handig GPS. Hoe je dat wel kan doen leer je op de site ICanStalkU.com van Ben Jackson. Deze site is sinds mei on line en voert een bewustzijnscampagne om de privacy risico's van geo-tagged foto’s aan te wijzen.

Jacksons onderzoek naar 2,5 miljoen foto’s die op twitter gepost werden, leverde 65.000 gevallen waarbij hij de exacte locatie kon achterhalen. De software van zijn site toont in een stream de locatie van gegevens in gedeelde beelden op Twitter via Geonames. Ben Jackson en Larry Pesce, beveiligingsadviseurs uit Boston en Providence, Rhode Island, onthulden deze mapping tool op de Hackers On Planet Earth-conferentie in New York. Het enigszins paranoïde gevoel dat men krijgt bij het plaatsen van content op het web is dan ook gerechtvaardigd. Vooral wie gebruik maakt van diensten zoals Twitpic of YFrog om foto's op twitter te plaatsen riskeert lokaliseerbaar te zijn.

De aan de Ryerson Universiteit afgestudeerde onderzoeker Paul Vet beweert eveneens dat geotagged tweets kunnen worden geaggregeerd tot gevoelige gegevens, zoals het bepalen waar een gebruiker woont of werkt.Vet analyseerde duizenden geotagged tweets en gebruikte een "clustering" algoritme om deze groep in geografische zones in te delen. Daarna gebruikte hij woorden als "bank", "thuis", "tv", "hond" om te bepalen in welke gevallen van deze clusters de gebruiker thuis kunnen zijn. Zijn twitterografie moet er op wijzen hoe gebruikers hun privacy opgeven en een uitgebreid profiel vrijgeven over verplaatsingen, gedrag, aankopen etc.. Iets waar marketeers als veel langer mee bezig zijn natuurlijk.