Viva Villo!

Wie een Villo-fiets wil huren, kan dat voortaan gewoon met zijn Mobib-kaart. Met een metrokaart kan je dus ook een fiets huren. Sterker nog,  met de vakantiepromotie Summerpack kan dat volledig gratis tot eind september. Ik probeerde het alvast uit. Registreren kan via de website. Voor je het systeem kan gebruiken, moet je je Villo!-abonnement koppelen aan je vervoerskaart in een automaat van een Villo!-station. Dat gaat allemaal vrij simpel. Met je pincode en je abonnementsnummer kan je vervolgens gratis fietsen. Op www.villo.be kan je het plan met alle Villo!-stations raadplegen. Er zijn maar liefst 180 Villo! stations. Om de 450 meter vind je een station. Zo is er ook een aan het Museum voor Natuurwetenschappen, wat me wel heel handig uitkomt. De fietsen zijn erg zwaar - ze moeten duidelijk tegen een stootje kunnen - en hebben zes versnellingen, geen overbodige luxe in een stad met zoveel heuvels. Mijn eerste testrit heb ik ondertussen achter de rug. Het was pas toen ik met een rotvaart de Vautierberg afreed, dat ik merkte dat mijn remmen niet goed afgesteld waren. Ik ging bijna uit de bocht aan de Wiertzstraat. Ternauwernood kon ik een ondemocratische en onzachte intrede in het Europees Parlement vermijden. Veel vroeger dan voorzien raakte ik op mijn bestemming. De terugweg was bergop dus nam ik om energie te besparen zoals gebruikelijk de metro. Het samenwerkingsprotocol tussen de MIVB en Villo is alvast een mooi milieuvriendelijk initiatief om al die kantoorklerken en ambtenaren met een 'zittend achterwerk' weer in beweging te krijgen. Nu is het nog wachten op de  beloofde fietspaden en autoluwe zones in de Brusselse binnenstad.