Digitaal Vlaanderen: de cijfers

Geavanceerde omnigebruiker
Digimeter is een project van iLab.o, een testcentrum van het Interdisciplinair Instituut voor Breedband Technologie en meet jaarlijks hoe het gesteld is met 'digitaal' Vlaanderen. Door de burgers te vragen naar hun mediabezit- en gebruik brengen ze de ICT- en mediatrends in Vlaanderen in kaart en stellen ze profielen van gebruikers op zoals de geavanceerde omnigebruiker, de nieuwsgierige plezierzoeker, de alledaagse mediagebruiker en de traditionele mediagebruiker. Alle verzamelde data dienen voor wetenschappelijk onderzoek en om projecten te ondersteunen die open innovatie in Vlaanderen binnen de ICT-sector willen stimuleren. Het laatste rapport kan je hier in samenvatting lezen. (Via iMinds blog)

Enkele opvallende feiten uit het Digimeter rapport

- 33 % vindt dat sociale media een inbreuk vormen op hun privacy
- 20 % van de gebruikers controleerde nog nooit de privacy-instellingen
 - 80 % van de Vlamingen heeft digitale televisie, 50% gebruikt die vooral om reclameblokken over te slaan
- 20 % der Vlamingen heeft minstens drie computers: laptop, desktop en tablet
- De mobiele telefoon wordt steeds vaker voor andere zaken dan telefoneren en sms’en gebruikt
 - 70 % controleert dagelijks e-mails per telefoon
 - Games blijven populair, maar op gsm’s en smartphones in plaats van op spelconsoles.
-  De positie van de radio blijft intact als muziek- en nieuwsaanbieder
-  De verkoop van muziek online is nog niet doorgebroken