Natuurwetenschappelijke musea hebben vaak schatten aan collecties
achter de schermen, verborgen voor het grote publiek.
Uiteraard zijn er publieksgerichte activiteiten die toelaten een blikje achter de coulisen te nemen. Zoals de bezoeken achter de schermen in het
Museum voor Natuurwetenschappen. Maar fotografie kan de essentie, in casu 'het tijdloze' van een verzameling en 'de hybris' van de verzamelaar het best vastleggen. Saved by science als ultieme voorbeeld.
De
Kayashya Hildegrand Gallery (NYC) stelt prachtig werk van de Australische Justine Cooper ten toon . De expositie "Saved by Science" belichtte foto's die deze kunstenares maakte van de wetenschappelijke collecties van the A
merican Museum of Natural History (New York)!
Wetenschappen en (kunst)fotografie gaan blijkbaar wonderwel samen. Het doel is gemeenschappelijk: registreren, preserveren en conserveren van beelden dan wel specimens. Justine Cooper was de eerste
artist-in-residence uit de 150 jarige geschiedenis van het museum.
Ze verwoordde haar ambitie als volgt:
"I saw the stored collections as a journey where it was possible to speculate upon the historical and contemporary motivations for collecting, preserving, cataloging, and systematizing the natural world. Is it knowledge, ownership or curiosity that drives us to collect?
Are we by nature obsessive, preservationist, or sentimental? In the end I was drawn to how the seemingly simple collecting and ordering of nature, albeit on a grand-scale, represents a complex desire that’s both scientific and social"
Het resulteert in ijzersterke beelden die een ander licht op ons dagelijks leven als "verzamelaar" leggen. To be continued..
Saved by ScienceTags: natural history art photography, museum